Monday, May 6, 2013

P.I.L.I.H.A.N


Assalamualaikum and double hyee ! Aku tau aku dah lama hilang kat dunia blog ni . Mungkin ada yang mencari , menunggu dan yang seerti dengannya dan mungkin ada yang tak kisah langsung . Tapi , apa pon korang , aku tak pernah kisah . *gelak*

Tamat je perkhidmatan aku as cikgu , Allah bagi peluang untuk aku bekerja . fuhh ! Tapi , kali ni , kerja dia adalah face dengan orang ramai . which is kerja yang sangat aku suka . berpeluang untuk melihat orang ramai dari segi pwerwatakan , tingkah laku dan sebagainya laa . dan , as orang yang suka mengkaji , macam-macam type orang laa aku dapat .

sampai one day , ada sorang customer ni , adik-adik dia semua stok pakai kopiah , tudung labuh and adik dia yang paling kecik pon pakai laa tudung . tapi , kakak dia , sangat2 stylee n so sek*i . Mak dia pon bertudung labuh . *aku bukan nak malukan tapi follow dulu cherita aku* masa tu , member aku dah pandang pelik . 

"wei , tengok tu ! Pelik kott ! "
" Apa nak pelik . PILIHAN kakak tu sendiri . "

yup . bila sebut tentang PILIHAN , automatik , fikiran akan berubah jadi benda-benda baik . PILIHAN manusia tu sendiri . sebab tu dalam nasyid , 
" Iman tak dapat diwarisi .. dari seorang ayah yang bertakwa . Ia tak dapat dijual beli ... Ia tiada di tepian pantai .. "
so , ask yourself . nak jadi baik or tak , tu PILIHAN . nak masuk syurga atau neraka , tu juga PILIHAN .

then , sebot pasal PILIHAN . tiba-tiba je aku boleh teringat alkisah seorang mamat ni yang buat aku rasa hilang terus laa respect kat dia secara automatik . Dia pernah aku tabik spring atas sebab KEPANDAIAN dan KEBIJAKSANAAN dia dalam berkata-kata . cukup aku tabik . dan peristiwa ni buat aku rasa nak tarik balik segala tabik yang aku buat .

" wehh , kau pergi tak DQ nanti ? "
" Aku tak tahu lagi laa . Tengok laa .. "
" Alaa , dah dapatkan . Go on je laa . Bukan senang nak dapat kott .. "
" Tak , masalahnya , kalau kau dapat SEPULUH A kau pergitak tempat macam tu ( DQ ) ? "
" Wehh ... ! "
" Tak ! Maksud aku , lambat . Aku ada 8 tahun nak kena habis study . Lambat kott nanti .. "

dan masa tu , aku punya sentap , macam , siapa boleh nampak hati aku yang dah disalotep dulu , dan lepas je dia cakap macam tu , salotep tu terbuka dan kembali berdarah . aku pandang dia memang sakit hati gila ! Ingat lagi dulu dia kata , dia nak bergelar HAFIZ sebelum pergi mana-mana . Allah dah buka ruang dia yang nak tolak .

Bila cerita kat mamabah , then mereka kata , tu laa hikmah Allah tak nak bagi lebih-lebih kat aku . sebab , takut aku berlagak macam tu . betul laa cakap mamabah . kalau aku dapat 10A , 11A , rasanya , aku mesti takkan terfikir nak ambil DQ tuu . Abah kata , mungkin aku lagi nampak , nak kejar doktor laa , tu laa , ni laa . Allahu Allah . hikmah-Mu ditunjukkan satu persatu .

pada anda yang berkenaan , aku taknak bersangka buruk dengan kau . mungkin ada sebab . tapi , pada aku , tak payah laa kau nak mentionkan 10 A kau tu . Nikmat pandai tu Allah bagi pinjam . Kalau Allah nak tarik , baru laa kau rasa kott apa yang kita orang ni rasa . result SPM aku mungkin tak sebagus kau . tapi , aku tahu , Allah nak jaga aku daripada sikap sombong tu . kau nak tunggu 8 tahun , macam kau kompem je kau SEMPAT nak jadi hafiz . macam kau kompem kau SEMPAT nak hidup lagi 8 tahun . sory , respek aku kat kau automatik hilang .

*sory , post kali ni lebih kepada nafsu nak marah .

sekian . terima kasih .



Tak feel laa masuk SYURGA nafsi-nafsi . Kita masuk sesame dehh ^_^v

No comments:

permata aty mama abah

Daisypath Happy Birthday tickers