Thursday, April 3, 2014

Alkisah bijih benih ...


Teringat satu program usrah di universiti dulu . Barang amanah adalah biji benih .

Series , leceh ~ ! ke mana-mana pun pergi , mesti kena bawak . karang kalau tinggal , kena amek dek kakak abang fasi , sia-sia je aku bela benda tu .

setiap pagi , dalam kepala otak memang tade benda dah aku fikir . buka je mata , baca doa bangun tidur dan terus terfikir , " ehh , mana biji benih .. ? " GRR .

Dalam masa tiga hari program tu , memang senantiasa kena cek , tisu tu masih basah ke ta , bijih benih tu bercambah ke ta dan sungguh , aku tak sabar nak habis program supaya aku boleh campak bijih benih ni jauh daripada hidup aku ~

dan , hari terakhir program telah pon tiba . aku menggenggam kemas botol yang terisi bijih benih yang dah pon bercambah tu . " haha . sekejap lagi , kau akan ku baling ke tanah dan kau hidup laa sendiri .. ! "

usai sahaja habis program , kakak fasi maju ke hadapan . *da kenapa ayat aku da macam ayat novel ni . haha *

" Siapa yang dah hilang bijih benih dia , sila bangun .. "

ada laa dua tiga empat lima enam orang yang berdiri . aku tersenyum bangga sebab aku punya tak hilang malah subur lagi . huhu .

" tau ta kenapa akak bagi bijih benih sebagai barang amanah .. ? "

dan , dah tentulah aku tak tau . 

" Apa perasaan korang bila kena jaga bijih benih ni .. ? nak kena siram hari-hari . hari-hari kena tengok ? "

rasa serabut , kak ~ tapi , tu aku jawab dalam hati je . mana berani nak cakap depan-depan . mau gak kena tumbuk dengan tumbukan padu karang .

" rasa susah kan ~ ye laa . sedangkan kita banyak lagi kerja . ni tak pasal-pasal nak kena jaga bijih benih pulak . ye ta .. ?

haha . betul pulak apa kakak ni cakap ..

" dan , itulah perasaan murabbi kalian untuk jaga kalian . hari-hari nak kena tengok kalian . pastikan apa yang kalian buat mengikut landasan syariat . Murabbi lalai je sikit , maka bertambah lalai laa kalian . Sedangkan , murabbi tu jauh lebih banyak kerja yang dia kena settle kan . hal dia pon ta settle tapi kerana ALLAH mereka luangkan masa untuk mad'u mereka , iaitu kalian . macam tu laa bijih benih . kalau lalai ta jaga dia betul-betul , memang cepatlah dia mati .. "

dan , aku terdiam . mungkin ada air jernih yang mengalir . 

" Lawla MURABBI ma araftu RABBI .. "

Benar , tanpa murabbi , mana mungkin aku kenal tuhan aku . ALLAH ~

kepada murabbi saya yang diluar sana , 

kak farzana , kak miera , kak kiki , kak jannah ..

terima kasih untuk segalanya . terima kasih sebab tahan dengan perangai yang nakal ni . terima kasih kerana tahan dengan pertanyaan yang bertalu-talu . terima kasih kerana menjadikan saya yang sekarang ni . terima kasih terima kasih terima kasih . andai diingat balik segala pengorbanan kalian , sungguh , airmata ni pasti mengalir deras . 

YA ALLAH , rahmati mereka . ampuni dosa mereka . iringilah setiap langkah mereka dengan redha-Mu . Izinkan kami bersua semula di dalam taman Jannah-Mu .

" kalau dulu aku hanya cebisan di sebuah kertas kini aku bangkit menjadi sebuah kertas didalam buku-buku kehidupan seorang PEJUANG .. "

L A N G I T 
3 APRIL 2014
9.40 AM



Tak feel laa masuk SYURGA nafsi-nafsi . Kita masuk sesame dehh ^_^v

2 comments:

Anonymous said...

Dear,
The prophet teach us to show our love.
But, im really afraid to show my love, coz im afraid of being rejected.
B4 dis, i tought love is owning. U're mine n im yours.
But, u teach me to share our love..not being too selfish.
Dear, im one of the person above...and i do love you lillah~~

May Allah bless our love.

The Super Saiyah said...

ALLAH ~

Moga ALLAH menyayangi anda sebagaimana anda menyayangi saya .

^_^

permata aty mama abah

Daisypath Happy Birthday tickers